Online detská narodeninová párty počas karantény alebo vírusovej choroby? Prečo nie!
Narodeninová párty počas karantény týkajúcej sa koronavírusu alebo akéhokoľvek vírusu nemusí byť vôbec nuda, dokonca naopak! Kombináciou deťmi obľúbenej obrazovky počítača, kamarátov na príjme a zábavných hier sa môže stať tou najneobyčajnejšou a tým aj najnezabudnuteľnejšou oslavou.
POŽIADAVKY NA ONLINE NARODENINOVÚ OSLAVU:
- Základom je výber kamarátov. Musia to byť len tí najlepší. ideálne 5 detí + rodič ako organizátor.
- Dôležitá je aj kooperácia rodičov, ktorí budú zodpovední napríklad za správne umiestnenie INDÍCIÍ v hre o hľadaní pokladu, o ktorých sa dočítate ďalej.
- Každá rodina musí mať dobré pripojenie na internet.
- V rodine oslavujúceho (organizátora) by mal byť jeden počítač (tablet) v jednej miestnosti pre dieťa a jeden v inej miestnosti pre rodiča „moderátora“. V prípade zapojenia dvoch počítačov (tabletov) do videokonferencie v jednej miestosti by dochádzalo k nepríjemnej interferencii.
Celé technické zabezpečenie je popísané na konci článku.
Základom celej oslavy sú vopred naplánované aktivity a hry.
1. HRA: HĽADANIE POKLADU (pre vek 8-13 rokov)
Hlavnou a najobľúbenejšou hrou v našej domácnosti počas detských narodeninových osláv v byte je už po niekoľko rokov hľadanie pokladu. Verte mi, že nikomu o samotný poklad nejde – stačí malá sladkosť alebo hračka. Najväčšiu zábavu deti zažívajú počas lúštenia indícií a spoločného hľadania.
Pri našej online oslave (deti 10 rokov), prebiahala táto hra v 5 domácnostiach, kde 5 detí (každé vo svojej domácnosti) hľadalo podľa indícii poklad.
Rodičia ešte pred spustením online oslavy mali dve úlohy:
- vytlačiť 3 papiere, na ktorých boli hry s názvom SIEŤ, TVARY a ROSETTSKÁ DOSKA
- ukryť na 6tich dohodnutých miestach presne dohodnuté indície (slová).
Pre oslavu boli vybraté tieto miesta, ktoré mala každá zo zúčastnených domácností:
- pod šálkou v kuchyni
- v topánke pri vchodových dverách
- pod vankúšom dieťaťa
- pod stoličkou dieťaťa
- pri televízore
- pri zubnej paste
V EXELOVSKEJ TABUĽKE nájdete indície, ktoré jednotlivé rodiny (rodiny sú označené ako dieťa 1., dieťa 2., dieťa 3. atď) ukryli pre svoje deti na spomínaných 6-tich miestach.
3 hlavné indície boli rovnaké pre všetky deti išlo o:
- indícia: KUCHYŃA – ukrytá v topánke pri vchodových dverách
- indícia: SPOTREBIČ – ukrytá pod stoličkou dieťaťa
- indícia: NA PEČENIE – ukrytá pri zubnej paste
Celú tabuľku s indíciami pre 5 detí si môžete stiahnuť tu: EXEL NA STIAHNUTIE
Napríklad rodina číslo jedna je označená ako dieťa č.1.
- Dieťa č. 1 vylúšti z hry “SIEŤ” (k stiahnutiu nižšie) svoju indíciu, ktorá znie: TVOJA INDÍCIA
- Dieťa č. 1 počká na svojich kamarátov aby mali všetky indície z prvej hry SIEŤ.
- Spolu všetky deti vytvoria z prvej hry SIEŤ poskladaním svojich vylúštených indícií vetu, ktorá im prezradí, kde majú hľadať svoje dalšie indície. Ich spoločná veta bola ” TVOJA INDÍCIA JE NAPÍSANÁ NA PAPIERIKU POD ŠÁLKOU V KUCHYNI”
- Všetky deti bežia do svojich kuchýň a hľadajú šálku pod ktorou nájdu novú indíciu. Dieťa číslo 1 tam nájde slovo POZRI
- Všetky deti sa vrátia späť k počítačom a každé ukáže svoju získanú indíciu spod pohára. Spoločne poskladajú novú vetu, ktorá ich pošle na nové miesto v ich bytoch. V našom prípade poskladali vetu: NÁJDI TOPÁNKU NEĎALEKO VCHODOVÝCH DVERÍ.
- Deti sa rozbehnú ku vchodovým dverám vo svojich bytoch a hľadajú vo vopred položenej topánke novú indíciu. Dieťa číslo jedna tam nájde indíciu KUCHYŇA.
- Ked sa vrátia k počítačom zistia, že všetky tam našli rovnaké slovo (indíciu), ktorá znie: KUCHYŇA. Rodič – moderátor deťom vysvetlí, že toto je jedna z troch hlavných indícií, ktoré keď pospájajú, tak zistia, kde je ukrytý ich poklad.
- Dieťa počas hľadania pokladu vylúšti tri rôzne hry (SIEŤ, TVARY, ROSETTSKA DOSKA) a na záver hry má v rukách 3 hlavné indície.
MIESTO POKLADU, v našom prípade rúru na pečenie, deti vylúštili pospájaním súvislostí z troch hlavných indícií: KUCHYŇA, SPOREBIČ a indície NA PEČENIE.
V našom prípade oslávenkyňa našla v rúre na pečenie svoju narodeninovú tortu. Ostatné deti mali od svojich rodičov vo svojich domácnostiach (v rúrach) pripravený ich obľúbený kúsok koláčika (sladkosti).
Spolu pri počítačoch potom oslávenkyni najprv zablahoželali, zaspievali a potom si každý zamaškrtil na svojom pripravenom koláčiku.
V PDF SÚBOROCH nájdete predpripravené tri druhy hier pre 5 detí, ktoré majú deti vylúštiť, aby sa dostali k indíciám, ktoré ich povedú ďalej.
dieta_č.1_hry SIEt,TVARY,ROSETTSKAdoska
dieta_č.2_hry SIET,TVARY,ROSETTSKAdoska
dieta_č.3_hry SIET,TVARY,ROSETTSKAdoska
dieta_č.4_hry SIET,TVARY,ROSETTSKAdoska
dieta_č.5_hry SIET,TVARY,ROSETTSKAdoska
Pre predstavu tu sú ukážky troch vedomostných hier (SIET, TVARY a ROSETTSKÁ DOSKA) pre dieťa č. 1 v ktorých vylúšti svoje indície. Po ich vylúštení čaká na kamarátov aby poskladali vetu, ktorá im prezradí kde hľadať.
2. SPOLOČNÉ TANCOVANIE
Druhou časťou našej narodeninovej online oslavy bolo spoločné tancovanie.
Môže to byť akákoľvek pohybové video pre deti. Menšie si môžu zatancovať napr. na Fíha Tralala, väčšie dievčatá napr. na tance od La Portella a chalanom by som sa snažila nájsť nejaké video od športovca niečo v štýle 5 minútového cvičenia. Na YouTube je toho naozaj veľmi veľa.
Prenos videa s tancom priamo z YouTube kanála nám spôsoboval sekanie videa. Na online oslave sme preto zdieľali tanečné video priamo z počítača rodiča – moderátora. Ja ako rodič – moderátor som zapla video na svojom počítači a vyzdielala som ho na obrazovky ostatných účastníkov oslavy.
Každá účastníčka si potom zatancovala pred svojich PC, ale pritom sa všetky videli cez video-konferenciu.
V našej online oslave sme ďalej pokračovali jednoduchými hrami, ktoré už nevyžadovali veľkú predprípravu.
3. HRA: Hádaj kto som?
Jednoduchá hra pri ktorej jedno dieťa myslí na niektorého so svojich spolužiakov a jeho odpovede sú len ÁNO alebo NIE. Ostatné deti dávajú otázky.
Otázky môžu byť napr.: Je to dievča? Má dlhé vlasy? Má rada kreslenie? Sedí v prvej lavici?
Na miesto spolužiakov sa môžu hádať napríklad princezné z rozprávok alebo akékoľvek iné filmové či skutočné postavy.
4. HRA: Hádaj aké povolanie ukazujem?
Jednoduchá hra pri ktorej jedno dieťa ukazuje povolanie na ktoré myslí. A ostatné deti hádajú čo ukazuje. Odporúčam aby rodič (moderátor) sám vymyslel jednoducho sa ukazujúce povolania a cez „private massage v aplikácii ZOOM“ ich posielal postupne jednotlivo deťom, ktoré ich potom predvedú ostatným.
Hovorím to zo skúseností, kedže deti na našej online oslave sa snažili predviesť povolanie svojich rodičov a taká účtovníčka, či manažér boli naozaj veľmi ťažko uhádnuteľné.
Povolania, ktoré sa dobre ukazujú sú napríklad: maliar, kuchár, učiteľ, modelka alebo profesionálny športovci ako bežec, tenista, basketbalista, baletka …atd.)
5. HRA: Hádaj akú aktivitu som nakreslila.
Pri tejto hre jedno dieťa postupne kreslí obrázok a ostatné hádajú, aká aktivita je na obrázku. Opätovne je dobré aktivity vymyslieť dopredu a cez správu „private massage v aplikácii ZOOM“ ich postupne posielať jednotlivým deťom, ktoré ich musia cez kresbu vysvetliť ostatným.
Naše kresliace aktivity boli:
- ranné umývanie zubov
- hranie s kamarátmi na ihrisku
- jazda na koni v lese
- prezentácia školského projektu v triede pred spolužiakmi
- čítanie knihy večer
6. Spoločná výroba náramku priateľstva
Pre deti som ešte mala pripravenú spoločnú aktivitu „výrobu náramku priateľstva“ z papiera, pri ktorej potrebujete len starý leták, papier, nožnice, lepidlo a špachtlu alebo slamku. Pointa bola v tom, že keď sa po karanténe stretnú, tak si ich vzájomne vymenia.
Na našej párty sme sa k tejto aktivite už nedostali a radšej som sa ja ako rodič moderátor už vypla a nechala som dievčatá samé (bez dozoru), nech sa ešte porozprávajú a prezradia si svoje zážitky z posledných dní.
POSTUP PRE VÝROBU NÁRAMKU Z PAPIERA:
Stranu z papierového letáku je potrebné nastrihať na zvolený tvar. Najjednoduhší je trojuholník, ktorý má šírku 1 cm a dľžku akú umožňuje strana. (pozri obrázok nižšie)
Potom je potrebné vystrihnutý tvar natrieť lepidlom a cez špachtľu ju namotať do šúlka. Výsledkom je rôznofarebná korálka. Všetky koráliky sa na záver navlečú na tenkú gumičku alebo šnúrku.
OSLAVA PRE MENŠIE DETI (vo veku 4-7 rokov)
Podobným spôsobom viete vytvoriť aj oslavu pre menšie deti.
HRA: HĽADANIE POKLADU PRE MENŠIE DETI
Deti pri hľadaní pokladu lúštia jednoduhšie vedomostné úlohy a získavajú v nej rovnaké indície, ktoré sú vo forme obrázkov.
Ponúkam námet rozpracovaný v exelovskej tabuľke, ktorý je k stiahnutiu tu: EXEL HRY pre vek 5-7r K STIAHNUTIU
Dve hlavné vedomostné hry (v tabuľke sú označené žltou), ktoré vedia rozlúštiť aj menšie deti si môžete v tlačovej forme stiahnuť tu: vedomostné hry pre vek 5-7r_K STIAHNUTIU
- Z prvej vedomostnej hry deti získajú indíciu: POD ŠÁLKOU (Rodičia deti diskusiou a otázkymi navedú k pripravenej šálke, kde bude skrytá nová indícia.)
- Indícia spod šálky bude obrázok topánočiek. Rodičia pomôžu otázkami, aby deti hľadali svoje topánočky, kde je ukrytá nová indícia.
- indícia z topánočky bude obrázok kuchyne. Rodičia deťom vysvetlia, že slovo KUCHYŇA je jedným z dvoch hlavných indícií k nájdeniu pokladu a uložia si obrázok vedľa počítača.
- Z druhej vedomostnej hry získajú deti indíciu: TVOJ VANKÚŠ. Rodičia deti navedú hľadať novú indíciu pod ich vankúšom.
- Pod vankúšom dieťa nájde obrázok stoličky. Rodičia navedú dieťa aby hľadalo novú indíciu na svojej stoličke.
- Na/pod stoličkou dieťa objaví indíciu = obrázok rúry s koláčikom.
Spojením indície KUCHYŃA a RÚRA S KOLÁČIKOM nájdu miesto RÚRA NA PEČENIE, v ktorej bude ukrytý poklad.
UKÁŽKA VEDOMOSTNÝCH HIER:
Nie všetky deti vedia čítať preto samotné indície sú pripravené ako obrázky, ktoré si deti nájdu na vopred stanovených miestach:
Indície (obrázky) na A4 k stiahnutiu v tlačovej kvalite: obrazkové indície K STIAHNUTIU
Okrem hľadania pokladu môžu menšie deti spolu zatancovať, hádať povolania, aktivity alebo spolužiakov ako to bolo popísané v článku vyššie.
TECHNICKÉ ZABEZPEČENIE K ONLINE OSLAVE:
Online párty prebieha cez obrazovku počítača (tabletu) cez video konferenciu, na ktorej sa všetci účastníci navzájom vidia a komunikujú slovne a cez ukazovanie.
My sme na vytvorenie takejto video konferencie použili aplikáciu ZOOM. Jej neplatená verzia má svoje obmedzenia ako napríklad, že môžete vysielať len 40 min., potom vás to odpojí a musíte sa všetci pripojiť znova na nových 40 min.
Registráciu si urobíte na stránke zoom.us/signup Registráciu potvrdzujete cez svoj osobný mail.
My sme si pre našu online oslavu zaplatili mesačný poplatok 14 Eur (za narodeninovú oslavu dieťaťa je to podľa mňa prijateľná suma). Video hovor bol bez prerušenia a trval, koľko sme si naplánovali. Navyše vysielanie bolo v HD kvalite a oveľa bezpečnejšie (bolo encriptované).
Po zaregistrovaní rodina organizátora posiela na ostatné rodiny pozvánku prostredníctvom mailu (pozvánku vytvoríte po prihlásení sa do ZOOM účtu v sekcii SCHEDULE A MEETING, čo je ikona v pravo hore). V maily ostatné rodiny dostanú link k pripojeniu sa do video-konferencie a presný čas konania.
Pre predstavu posielam ako vyzerala naša pozvánka na oslavu v angličtine. Hlavné údaje ktoré musí obsahovať sú: čas, link na pripojenie a heslo.
Deň pred oslavou si určite vyskúšajte takýto videohovor aspoń z jednej miestnosti do druhej aby ste na oslave neostali zaskočení. Ovládanie je veľmi jednoduché a nachádza sa na spodnej časti obrazovky. Pre vás najdôležitejšie funkcie sa nachádzajú v strede. Ide o “chat” umožnujúci písanie správ jednotlivým deťom alebo všetkým naraz a najmä o “share screen”, čiže o vyzdieľanie obrazovky ostatným. Používala som to pri vysvetlovaní jednotlivých vedomostných hier.
Za pomoc pri príprave tejto oslavy a najmä za vytvorenie všetkých vedomostných hier, patrí veľká vďaka môjmu bratovi Dušanovi. Ď A K U J E M !
V prípade, že sa vám online narodeninová oslava zapáčila ale netrúfate si ju zorganizovať ponúkam vám zorganizovanie oslavy pre deti vo veku 8 – 13 rokov na kľúč.
Bližšie informácie nájdete tu: OBJEDNANIE ONLINE OSLAVY NA KĽÚČ